Hoe schrijf je een aansprekende blog op LinkedIn? En waarom zou je überhaupt bloggen op LinkedIn en niet gewoon op je eigen website? Vragen die wij geregeld krijgen bij Second Degree.

Daarom hebben we een tijdje geleden LinkedIn Talks gehouden voor onze klanten. Hier kwamen de onderwerpen LinkedIn bloggen, content marketing en advertising aan bod. In dit eerste deel van onze LinkedIn Talks blogreeks ontdek je de voordelen van LinkedIn bloggen, hoe je eruit springt met je blog en waarom LinkedIn Bloggen echt iets is voor jou en/of je bedrijf is.

Grootste zakelijke platform

LinkedIn is met twee nieuwe gebruikers per seconde wereldwijd het grootste zakelijke platform ter wereld. Het is daarom een ideaal platform om jezelf of je bedrijf goed te profileren. Dit kan simpelweg vanuit je LinkedIn company page, met behulp van goede content. Denk hierbij aan whitepapers, interessante artikelen, blogs en webinars. Maar ook indirect via medewerkers die vanuit hun eigen expertise actief zijn op LinkedIn (het belang van een goed persoonlijk profiel is dan ook heel belangrijk voor je bedrijf).

LinkedIn wordt dan ook gezien als een platform om kennis te delen en te vergaren, maar ook om een waardevol netwerk op te bouwen.

Hoe begin je met bloggen op LinkedIn?

Find the sweet spot. Ga op zoek naar de balans tussen hetgeen je wilt vertellen en wat je doelgroep wil horen. Is het relevant voor ze?
Wanneer je hebt bepaald wat je gaat vertellen en aan wie, bedenk dan in welk format je de blog wilt gieten. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Interview
  • Q&A
  • Voorbeelden uit de praktijk
  • Facts & figures
  • 4 tips om… 5 trends in 2017… 3 succesvolle cases die…

Tip: ‘how to’-blogs worden veel, goed en sneller gelezen op LinkedIn. Geef mensen tips (met voorbeelden) waar ze gelijk mee aan de slag kunnen.

Stel vervolgens KPI’s vast. Wanneer ben je tevreden? Dankzij de rijke analytics van LinkedIn kun je eenvoudig de beweging van je doelgroep in kaart brengen. Wanneer je frequent blogt (minimaal 1 keer per maand) kun je na een drie- tot viertal blogs kwalitatieve analyses maken.

LinkedIn blog screenshot

Bereik genereren

Een blog op LinkedIn hoeft geen andere inhoud te bevatten dan een bedrijfsblog. Het is nog steeds een middel om je expertise te laten zien en je merk een persoonlijkheid te geven. Maar dan op een ander platform (een platform waar mensen snakken naar insights, tips en voorbeelden in hun branche). Een aantal voordelen van bloggen op LinkedIn vs. een bedrijfsblog:

  • Je viraliteit ligt hoog. Wanneer je blog wordt opgepikt door je doelgroep op LinkedIn stijgt het bereik van jouw blog significant.
  • Door te bloggen over jouw expertise bereik je een specifieke doelgroep die eerder betrokken is met jouw content.
  • Na publicatie kun je via de analytics tool eenvoudig bijhouden hoe vaak je blog is gelezen en gedeeld. Door de juiste tags toe te voegen is jouw blog ook in de zoekresultaten terug te vinden.
  • Hadden we al gezegd dat LinkedIn wereldwijd het grootste zakelijke netwerk is?

Tip: Leidt je doelgroep vanuit je LinkedIn blog door naar je bedrijfspagina via hyperlinks.

Bonus tip: Alleen de eerste alinea van een blog op LinkedIn plaatsen met een link naar de volledige blog op je website is not done.

Klaar om aan de slag te gaan? Check hieronder nog even onze 5 take aways:

  1. Een pakkende titel is maximaal 40 karakters lang
  2. Voeg foto’s toe aan je blog (foto’s van personen werken goed)
  3. Gebruik (tussen)koppen, bullet points en quotes
  4. Plaats je blog op donderdag voor een groter bereik
  5. Mail to all (je collega’s): mijn blog staat live, veel leesplezier, likes shares en comments zijn welkom

Nu wil je natuurlijk gelijk van start met het bloggen op LinkedIn? Dan hebben wij nog een laatste tip. Maak van tevoren afspraken om te voorkomen dat iedereen van alles uit enthousiasme gaat posten. Zo voorkom je niet alleen een wirwar aan updates die niet dezelfde tone of voice hebben, maar de kans dat er bedrijfsgevoelige informatie wordt gedeeld wordt ook kleiner. Stroomlijn dit door bijvoorbeeld één of twee mensen aan te stellen als eindredactie, zij kunnen dan de opgestelde guidelines voor LinkedIn bewaken. Iedere activiteit op LinkedIn is tenslotte gekoppeld aan je bedrijfsnaam. Het is de kracht van het platform, maar kan ook een valkuil zijn.

Geschreven door:
Eliza van der Laan – Content Marketeer bij Second Degree